Monday, April 5, 2010

Lagu Rasmi Parti Keadilan Rakyat

buat semua pejuang-pejuang keADILan, hayati lirik lagu ini demi menguatkan semangat kita untuk menegakkan kebenaran & keadilan di bumi bertuah yg kita cintai ini

SELAMATKAN MALAYSIA

Sangkakala telah berbunyi
Gendang perang telah dipalu
AYOH semua!
Kita gempur musuh yg zalim
Kita tegakkan KEBENARAN & KEADILAN
Demi anak bangsa & tanahair yang tercinta
Reformasi! Reformasi! Reformasi!

Wednesday, February 3, 2010

LIWAT STRIKES BACK

the EPIC has a new beginning today.......

ENJOY the show & do not forget to LAUGH while watching it.

Monday, January 18, 2010

Isu kalimah ALLAH

HARI ini aku tbaca kenyataan Ust Dato Dr Haron Din ttg hukum bersetuju dgn penggunaan kalimah ALLAH oleh penganut kristian : KUFUR; & pd hari yg sama aku tbaca kenyataan DSAI dlm blognya bahawa Dr Syeikh Yusuf Al Qardawi berpendapat bahawa tiada masalah sekiranya ada penganut kristian ingin menggunakan kalimah ALLAH kerana ia sudah mjadi kebiasaan terutama bagi bangsa Arab Kristian.

Aku PENING! kekadang KELIRU. yg mana satu ni? kalau aku yg pernah mengaji syariah di UM pun CONFUSE apatah lagi mereka yg tiada asas agama.

Tetapi setelah mbaca & sedikit mkaji, aku berpendapat Sheikh Yusuf mengatakan demikian mungkin dlm konteks Timur Tengah dimana  majoriti penganut kristian di sana adalah bermazhab Orthodoks yg cuma bertuhankan ALLAH & menganggap Nabi Isa sbgai Rasul saja; bukan anak tuhan seperti yg dianut oleh penganut mazhab Katholik & Protestan di Eropah, Amerika & Asia Timur. apatah lagi perkataan Tuhan didalam bahasa Arab bermaksud ALLAH.

Berlainan pula dgn konteks Malaysia di mana penganut Kristiannya bermazhab Katholik, Protestan, Anglican dll yg memegang konsep Trinity iaitu Tuhan (God @ Lord), Jesus Christ (anak Tuhan) & Holy Ghosts (Rohul Kudus). dan utk mengelakkan kekeliruan & konflik terutama di kalangan umat Islam sewajarnya kalimah ALLAH tidak digunakan oleh penganut Kristian bagi mjaga kesuciannya.

Wallahualam.  Smoga kita semua diberi petunjuk & hidayah dariNYA dlm mhadapi sebarang mehnah & masalah dlm aqidah & agama kita.

......bersambung..........

Saturday, January 9, 2010

Barang Naik????

dipetik dari nota facebook ku (backdated)

RAKYAT DISUSAHKAN, KRONI DIUTAMAKAN, PEMIMPIN KETAWA SAKAN


pada 31hb Disember 2009 pukul 6.30 ptg

aku ke kedai runcit pagi tadi mhantar akhbar harakah. terperanjat beruk bila tuan punya kedai bagitahu kemungkinan harga brg2 tkawal & brg keperluan harian akan naik besok. Beras akan naik RM10 sekampit, roti naik 50 sen, gula, minyak masak dll juga akan naik. Malah petrol juga kmungkinan naik walaupun sebelum ini PM kata harga minyak akan dikaji semula hanya pd april 2010. puncanya subsidi brg2 tsbut akan ditarikbalik. Maknanya dah takde bantuan subsidi lagi dari kjaan.

tapi nak heran apa? kjaan dh memang dah takde duit. pdapatan dari petronas dh menyusut; untung dah kurang 52 bilion berbanding tahun lepas.seorg org kuat umno yg kaki projek bagitahu sekarang bukan senang nk dpt payment tk mcm dulu. zaman pak lah lancar koridor raya sana sini cuma setakat lancar ajela tapi duit nk buat takde. ada sorg arkitek yg tlibat dgn pbinaan jejambat maklumkan jjambat di jln pintas baru di templer park spjg 3 km tk dpt disiapkan kerana tk de duit utk mbinanya. kos dlm 300 juta.

balik kpd cerita asal, aku terus pegi cari beras. 2 kedai aku pegi tapi dh habis, 2 lagi kedai ditutup. mamat tu cakap skarang pbekal tak supply buat sementara; mungkin simpan stok sebelum dijual pd harga baru. barangkali sbahagian peniaga juga melakukan tindakan yg sama; sb itu ada yg tutup kedai. yg dpt aku beli cuma sebuku roti gardenia.

hai... pendapatan dahla tak seberapa; tak tetap pulak tu. anak2 msih bsekolah, hutang rumah, loan kereta, sewa ofis, kredit kad & segala mcm bil yg perlu dilangsaikan tiap2 bulan. Hidup nampaknya makin susah bukan makin senang. klu yg makan gaji & pdapatan ribu2 boleh tahan lah jugak. yg kerja sendiri, pniaga kecil, keja kampung, noreh getah, nelayan, bkebun tanam sayur & pokok buah mcmana la agaknya.

inilah masalahnya apabila pdapatan negara diseleweng & disalahgunakan. buat projek mega spt litar F1 tapi takde hasil, anjur acara hebat utk berbangga spt Monsoon cup & Komanwel 98 tapi rugi juta2, buat bangunan besar2 tapi kemudiannya runtuh spt di terengganu, beli barang keperluan pejabat dgn harga luarbiasa melampau spt yg blaku di kementerian pelancongan masa azlina othman spt yg dilaporkan dlm Laporan Audit Negara, beli jet2 pejuang & kapal selam yg jauh lebih tinggi dari harga pasaran dan banyak lagi.

akhirnya rakyat akan menanggungnya apabila kantung kerajaan kering tak berisi. segala mcm cukai ie GST, caj RM50 utk setiap kad kredit, tarik subsidi, mnaikkan harga barang, gas & minyak utk mengisi pbendaharaan negara. pmimpin masih bsenang lenang dgn pdapatan yg berpuluh (ratus??) ribu (juta???) & segala mcm kemudahan tapi rakyat merana berpeluh keringat & berendam air mata menanggung kesengsaraan.

kpd rakyat Msia, anggaplah ini hadiah tahun baru dari kerajaan yg terCINTA.

alahai ......