Monday, October 12, 2009

Kerenah Birokrasi

tlebih dahulu aku mminta maaf kerana hmpir sminggu aku tk update blog. ksibukan dgn kerja & urusan harian mnyukarkan aku mngemaskini blog. lagipun rumah aku tkde internet, tpksa buat kt ofis aku (ofis sndirila)! Sbnarnya salah satu dri 10 pkara yg pling aku BENCI ialah berurusan dgn jbtan krajaan. pngalaman yg lpas2 mbuatkan aku klu boleh tk mahu langsung berurusan dgn mrka. Arahan yg bcelaru, kaunter yg slalu berubah2, layanan tanpa mesra planggan & mcm2 lagi bolh buat kita NAIK DARAH.

Slasa lpas aku ke JPJ WP utk mnguruskan pbahruan rtax planggan aku. sblum itu ada masalah sb planggan aku ni  ada lbh kurang 24 saman yg msih belum dijelaskan. tahu ada saman pun bila aku nk rnew rtax knderaan dia (1 kreta, 1 Pajero & 1 motosikal, loaded beb) di Pej Pos.aku minta istrinya (dia dh terbang ke Algeria) settlekan saman2 itu dulu. nk jadi crita, sistem polis pulak down. rupanya dh hmpir sminggu. cek dgn IPD, mrka sendiri tk pasti bila sistem ok. tpaksa aku cancel covernote2 smntara mnanti sistem ok.





Akhirnya hmpir sminggu baharu aku dimaklumkn olh kwn aku yg bkerja di bhg trafik IPD KKB bhwa sistem dh ok. aku pun rnew di pej pos Serendah. alhamdulillah dua lpas ttpi Pajero plak sangkut sb geran dh penuh (sbnarnya ada ruangan kosong lagi utk dicetak) & minta aku ke JPJ utk mnukar geran baru & buat rtax disana.


 Disbabkan tiada pilihan, aku trus shoot ke JPJ Wangsa Maju. disinilah pnyiksaan aku bmula. mula2 aku ke Pintu 1. di kaunter ptanyaan, aku maklumkan masalah aku. trus staf disitu arahkan aku ke pintu 6 di tkt atas utk urusan pbaharuan & pnukaran geran. Smpai d kaunter, staf (yg sdg asyik baca suratkhabar) beri aku skping borang utk diisi (sb aku bukan pmilik) & minta aku kpilkan skeping salinan IC. lps isi & fotostat di kdai bhampiran, aku kmbali ke kaunter Pintu 6 utk dptkan no giliran. org tak la ramai ktika itu. aku pun tunggu & kira2 10 minit no aku dipanggil olh Kaunter 13. aku pn serahkan (dgn muka pnuh pharapan) pd minah tu. dia pun tanya "encik ni owner ke?" aku jwb "tak! aku agen insuran. knapa?'. "oh, klu agen kna pegi Pintu 7, sblah blakang sb situ tmpat agen." dlm hati aku 'apa masalahnya owner dgn agen, borang dh diisi, ic dh fotostat, dokumen dh lengkap, rnew ajela apa bezanya. takkan color rtax lain2 kut'. nk je aku ckap mcm tu tpi aku masih boleh cool & dgn nada yg lembut (akhlak kena jaga bro!) aku mngucapkan tkasih kpd awek kaunter tu.

disebabkan aku masa jadi salesman Hyundai dulu (5 tahun) slalu berurusan  dgn JPJ jadi tak jadi masalah  aku cari pintu 7. smpai kaunter aku tunjukkan dokumen yg aku bawa utk dptkan nombor. tahu apa mamat kaunter cakap? " yg ni encik kena pegi Pintu 1, tkt bawah". masa nila darah aku mula mdidih. "tadi staf tu kata suruh saya ke sini, apsal kena pegi Pintu 1 pulak" tanya aku balik. "tak, tak, Pintu 1 ni" jwb pakcik tu balik. emm, aku malas nak bising2, terus ke tkt bwh. nak aje aku singgah ke Kaunter 13 tadi, maki dia secukup rasa. tapi Tuhan anugerahkan sifat SABAR yg cukup tinggi, tk jadi aku ke tmpat awek tu.

Sampai kaunter Pintu 1 (tmpat awal2 aku sampai), aku diberi no olh staf (apsalla kwn sblah kau suruh aku ke Pintu 6 tadi). tunggu punya tunggu, no aku dipanggil olh kaunter 12. masa staf tu belek2 dokumen, dia tanya aku 2-3 soalan. masa tu aku dh nekad, klu dia suruh aku ke pintu lain lagi, mmg aku akan mngamuk kow2 tapi alhamdullillah dia pn keluarkan rtax & serahkan aku bsama geran. aku ingat dia nk print kt geran baru (yg mjadi masalah di pej pos sblumnya) tpi rupanya dia print pbaharuan tu kt blakang geran lama lagi. aku tanya dia balik "apsal tk tukar geran baru?" dia jwb "encik pegi kaunter 9 utk tukar geran'. Pulak dah! aku pun ke kaunter 9 bdiri sblah planggan yg sdg berurusan masa tu. slesai je dia, aku pn beri geran lama bsrt rtax & dia pun trus tukar geran baru & printkan butir2nya tnpa bnyak crita (ini msti org lama nih).

Ksimpulannya masih bnyak yg perlu diperbaiki ttg sistem pnyampaian jbtn krjaan lbh2 lagi yg mlibatkan urusan dgn orgramai. aku tk dpt bayangkan mcamna org kg lbh2 lagi org tua skiranya mrka ditendang ke sana ke sini mcm aku. baru betul jadi bola. aku teringat crita mak aku ttg arwah datukku (aku panggil apak) yg maki sorg staf di Pej Tanah di Ipoh yg suruh dia ke tkt lain utk btanyakan ssuatu hal bsangkut dgn urusan pnukaran hakmilik geran krana staf itu sndiri tk pasti ttg jwpn bagi ptanyaan apak. "apa gune talipaun tu klau tak reti gune, talipaun aje le org tu, tanyakan. aku ni org tue, mana laghat turun naik turun naik tangga" bentak apak dlm loghat Peghak. ha! baru kome tau.

gitula, tak taula bila nk berubah. dh dkt 20 thun aku berurusan dgn jbtn kerajaan tapi msih tk byk berubah. nk kena tukar kjaaan agaknya, baru dia org nak berubah. Emmm.....! Bila la agaknya ya?



2 comments:

  1. apa lagi yang datang berurusan tu, keturunan Mandailing Rangkuti, menyirap saja darah pahlawan rangkuti, pengalam saya pun begitu, di Pejabat Pendaftaran Perhentian Kajang, bulan Puasa yang lepas, setelah KP isteriku hilang dicopet, wanita yang dikaunter tu layan tak layan, maka darah Harimau Rangkuti pun naik ke kepala, terus saja berkata, "dipintu masuk tadi saya baca MESRA PELANGGAN" sekarang kenapa layan tak layan, tak nak kerja, berhenti, bagi orang lain yang takda kerja", suara ku yang keras membuatkan Pegawai Lelaki dari dalam bilik keluar dan minta maaf", itu aje ngajornya yop, ingat kite ni ape, babun ke?

    ReplyDelete