Thursday, October 29, 2009

Whattttt???? Jefrey Kitingan.......!

Swaktu aku bertandang ke rumah Zul mlm semalam utk menyerahkan quotation insuran PA, kami sempat bersembang pasal politik. member aku ni ahli PKR, kira org lama jugakla; jadi ahli sjak reformasi & skrang ni AJK Ranting kaw kami. Terperanjat bila dia bagitau Jefrey Kitingan keluar parti. "Hah! betul ke? apa dia punya statement?" aku tanya. dia jwb "takde statement.Christina Liew pn letak jwtn". hah sudah, aku tak puas hati cadang nk balik rumah tengok berita. singgah dulu rumah Roslan, ambil cek utk pbayaran insuran kedua kenderaannya. (klu kawan tk tolong kawan, sapa lagi ye tak? he..he..he..)

di rumah, aku klik channel Bernama TV. cuma ada flash news psal Jefrey & Christina. OooH! tak keluar, cuma letak jawatan. lega sikit. tapi apsal? jefrey ni bukan kecik anak, antara tokoh politik besar di Sabah. walaupun join PKR lpas DSAI keluar pnjara, skitar 2005 tapi pengikutnya ramai; tk kurang 18 ribu org yg mengikutnya masuk PKR dlm 1 mjlis besar2an. klau dia betul keluar, aku rasa hsrat PKR nk TAWAN Sabah baik dilupakan saja. wlupun PKR gagal menang sbrang kerusi dlm PRU yg lalu tapi kkuatan dh ada dgn kehadiran Dr Jefrey. ditambah lagi dgn kmasukan bbrapa org tokoh lain spt Datuk Kong Hong Ming, Datuk Hasbullah, Dr amir Hamzah & Datuk John Ghani, aku rasa PKR akan btambah kukuh & mampu mnarik sokongan rakyat Sabah dlm PRU 13.

Christina Liew pula dh msuk PKR sjak zaman reformasi lagi. dan dia adalah satu2nya bekas tokoh besar MCA yg masuk PKR masa tu. sbelum tu dia prnah mjwat jwtn Ketua Wanita MCA Sabah. sorg komited & mpunyai daya tahan walupun tk pernah mmenangi sbrg krusi dlm praya. Ketiadaannya dlm barisan pimpinan merencatkan pgerakan PKR. aku difahamkan jawatannya sbg Timbalan PPN diganti tanpa pengetahuannya saktu dia berada di Austria. Mcmna ni Presiden? klau tak nk lagi pun, at least bagitaula dia. teringat aku swaktu kena pecat sbg SU Bhgn slpas 8.3.08. tau2je dpt sms ttg satu program kesyukuran "bla,bla,bla ...dari SU Bhg". "Ait! masa bila pulak aku kena pecat?" tanya ku dlm hati. Gitula, masa time kalah, time takda org, semua cari kita tapi bila dh menang, cari org lain (dibaca: kroni). tapi aku tk kisah sgt. bukan ada gaji pun; stakat pengorbanan utk satu pjuangan.

berbalik pd isu di atas, memang agak menggusarkan hati ahli2 lebih yg hardcore mcm aku ni. ye la, kita dibawah ni teruk2 buat keja & program utk menarik sokongan rakyat, yg atas buat hal plak. sbelum ni kecoh khabar angin pasal Zaid Ibrahim (rupanya dia ni sedara aku tapi jauhla) & SU Agung, Dato Salehudin Hashim letak jwtn tapi mujurla mereka cepat2 menafikan.


Emmm.... apala nk jadi dgn parti aku ni. kdg2 tfikir jugak nk keluar PKR & masuk PAS. tapi tk sampai hati pulak tengok kwn2 reformis yg sama2 bsusah payah menggerak parti. lagi pun keADILan adalah parti yg bnyak yg mengajar erti PERJUANGAN & PENGORBANAN. walaupun dlm serba kekurangan & penindasan aku masih dpt bertahan sekalipun ramai pmimpin2 yg hebat & aku kagumi telah meninggalkan parti spt Ezam, Ruslan Kasim dll. tapi itula namanya PERJUANGAN; penuh onak & duri yg mjadi ujian. No Pain No Gain! tapi sebenarnya aku tk GAIN apa2 pun semenjak menang ni. Selain dari kena pecat tanpa sebarang alasan, aku jugak kena santau. bukan aku saja tapi Radzali Mokhtar, Naib Ketua Cabang & Nashrudin, bekas calon DUN N07 turut disantau. tak taula sapa punya keja. aku pulangkan saja pd ALLAH saja utk membalasnya. dgn kata lain aku tak rugi apa2 pun klu keluar parti malah beban & tanggungjawab sbg ahli parti terangkat sekiranya aku keluar. tapi spt yg aku cakap, 'TAK SAMPAI HATI!'

Pd pmimpin pusat, u know what is good for the party. i just hope what ever decision made, is BEST for the party & rakyat. Re4maC!!!!




No comments:

Post a Comment